گواهینامه تایید صلاحیت شرکت های خدماتی از جمله مدارک الزامی است که باید توسط پیمانکارانی اخذ شود که نمی توانند از سازمان برنامه و بودجه رتبه دریافت کنند. در اختیار داشتن این گواهینامه به شرکت های خدماتی این امکان را می دهد که در مناقصات مختلف شرکت کرده و سود مناسبی را به دست آورند. به یاد داشته باشید که یکی از الزامات دریافت گواهینامه تایید صلاحیت ایمنی پیمانکاران، اخذ این گواهینامه است. اجازه دهید این مهم را در ادامه بیشتر بررسی کنیم.
دسته بندی گواهینامه تایید صلاحیت شرکت های خدماتی (صلاحیت کار)
این گواهینامه به آن دسته از شرکت هایی تعلق می گیرد که در دسته بندی هفتگانه فعالیت های مربوطه جا داشته باشند. این دسته بندی عبارت است از:
- امور حمل و نقل: رانندگی و اداره امور نقلیه و غیره
- تعمیر و نگهداری: تعمیر و نگهداری تجهیزات و وسایل اداری (به غیر از خدمات فنی خودرو، امور رایانه و غیره)
- امور مربوط به آشپزخانه: رستوران و بوفه و غیره
- خدمات عمومی: نامه رسانی، امور آبدارخانه، تنظیفات، خدمات تلفنی، پیشخدمتی و غیره
- خدمات فضای سبز: خدمات باغبانی و نگهداری فضای سبز و غیره
- چاپ و تکثیر: صحافی، حروف چینی و غیره
- امور بهره برداری از تأسیسات
به یاد داشته باشید که تمامی شرکت های جای گرفته در دسته بندی بالا، باید به صورت قانونی ثبت شده باشند تا بتوانند برای دریافت این گواهینامه اقدام نمایند. ذکر این نکته نیز ضروری است که با توجه به تبصره ماده 122 ﻗﺎﻧﻮن ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﭼﻬﺎرم ﺗﻮﺳﻌﻪ اﻗﺘصادي، اﺟﺘماﻋﯽ و ﻓﺮهنگی، برای فعالیت در حوزه های مربوط به مشاغل حفاظتی و نگهبانی، دریافت مجوز از ارگان های ذیربط، الزامی است.
دوره های تایید صلاحیت
برای دریافت گواهینامه تایید صلاحیت شرکت های خدماتی، لازم است که کارفرمایان دوره مشخصی را طی کنند. کارشناسان اکسین سبز اسپادان با طراحی دوره مشخص برای دریافت این گواهی، شما را یاری خواهند کرد. دوره مربوطه می تواند به صورت آنلاین برگزار شود و در پایان نیز آزمون نهایی دارد.
مدت زمان دریافت این گواهینامه، حدود 2 ماه بعد از اتمام این دوره است. مشاوران اکسین سبز اسپادان در تمامی مراحل ثبت نام تا دریافت این گواهی در کنار شما هستند تا زمان مراجعه به مرجع اصلی صدور این گواهینامه که همان اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی محل ثبت شرکت است، دچار مشکل نشوید.
الزامات دریافت گواهینامه تایید صلاحیت شرکت های خدماتی
برای دریافت این گواهینامه تمامی نکات زیر را به یاد بسپارید. تنها با رعایت این پیش نیازهاست که می توانید روند دریافت این گواهی را به خوبی پشت سر بگذارید.
- شرکت های مشمول دریافت این گواهی باید مکانی را به عنوان دفتر قانونی خود در اختیار داشته باشد. این مکان باید مورد تایید وزارت امور اقتصادی و دارایی باشد.
- متراژ مورد تایید برای دفتر مرکزی، حداقل 20 متر مربع با سندیت تجاری یا اداری و در اختیار داشتن یک خط تلفن است.
- اگر مکان مورد نظر استیجاری است، ارائه اجاره نامه معتبر دارای کد رهگیری الزامی خواهد بود.
- در صورتی که شرکت لیست بیمه بالای 10 نفر دارد، باید طرح طبقه بندی مشاغل را به دفتر مرکزی و کلیه پروژه های جاری ارائه کند.
- شرکت های مشمول باید لیست بیمه و حقوق و واریزی ها را مطابق با تعرفه اداره کار در سال جاری ارائه کنند.
- شرکت های واجد شرایط با حضور در دوره 36 ساعته و تمامی دوره های تخصصی مناسب به موضوعات اساسنامه، می توانند مستندات لازم را فراهم کنند. شرکت کنندگان در این دوره ها کلیه اعضای دارای حق امضا هستند.
- شرکت ها باید برای ارائه مفاصاحساب پروژه های خاتمه یافته اقدام لازم را در نظر داشته باشند.
- احراز هویت شرکت و نفرات باید به درستی انجام شود. این کار با ارائه لیست بیمه (حداقل یک نفر) صورت می گیرد.
- برای دریافت رتبه کسب حداقل امتیاز 1 تا 7 در زمینه های خدماتی لازم است.
- نباید مدرک تحصیل مدیر شرکت زیر دیپلم باشد.
- در صورتی که فعالیت شما در حوزه نگهبانی است، به دریافت مجوز معتبر از مراجع ذی صلاح نیاز دارید.
- توان مالی شرکت باید در حد مناسب باشد تا بتواند در اجرای تعهدات و خرید تجهیزات ویژه کار به خوبی عمل کند.
مراحل دریافت گواهینامه صلاحیت شرکت های خدماتی
- احراز هویت شرکت و پرسنل
- ارائه و پیاده سازی طرح طبقه بندی مدارک (با توجه به تعداد نفرات فعال در شرکت)
- جمع آوری مدارک مورد نیاز جهت امتیاز آوری و بارگذاری در سامانه
- واریز تعرفه ماده 154 قانون کار
- ثبت نام در سامانه https://tsk.mcls.gov.ir/ برای تشکیل پرونده در انجمن خدماتی
- انجام بازرسی از دفتر مرکزی توسط بازرسان انجمن
- انجام بازرسی از دفتر مرکزی توسط بازرسان اداره کار
- مراجعه به کمیته تایید صلاحیت اداره کار
توجه داشته باشید که در صورت وجود هرگونه نقص و یا اعلام بازخورد از طرف بازرسان انجمن یا بازرسان اداره، نتایج از طریق پیام کوتاه به شما اطلاع رسانی می شود. همچنین روند دقیق کار و اطلاعات پرونده را می توانید از طریق مراجعه به سایت در قسمت کارپوشه ملاحظه کنید.
تمدید اعتبار دریافت گواهینامه
دریافت گواهینامه تایید صلاحیت شرکت های خدماتی تا دو سال اعتبار دارد. این اعتبار به تمام کشور مربوط است و ارگان های مختلف مانند شهرداری ها، نهادهای غیر دولتی، دستگاه های اجرایی و مؤسسات باید با شرکت مذکور قرارداد همکاری ببندند. همچنین برای تمدید این گواهینامه سه ماه قبل از اتمام اعتبار اقدام نمایید.
همان گونه که برای ثبت نام مربوط به دریافت گواهینامه به سامانه https://tsk.mcls.gov.ir/ مراجعه می شود، برای تمدید گواهی نیز باید از طریق همین درگاه اقدام کرد.
اهمیت رتبه بندی در دریافت گواهینامه تایید صلاحیت
دریافت گواهینامه تایید صلاحیت شرکت های خدماتی با در اختیار داشتن رتبه مناسب، روند بهتری خواهد داشت. این رتبه ها از 1 (حداکثر) تا 7 (حداقل) معنا می شوند و توسط کمیته های استانی به شرکت ها داده می شوند. میزان این رتبه نشان دهند توانایی اجرایی و عملکرد مناسب شرکت است. پس از اخذ رتبه مورد نظر تا یک سال می توان به ارتقاء فعالیت شرکت مشغول بود تا در سال بعدی، برای بالا بردن این میزان تلاش بیشتری کرد.
اما عوامل مهم و مؤثر در اخذ رتبه که برای دریافت گواهینامه نیز بسیار مهم هستند، در چهار دسته اصلی گنجانده می شوند.
- تخصص: این مؤلفه دارای 50 درصد امتیازات است و شامل تحصیلات، آموزش های حرفه ای و تخصصی و تجربه مدیران و کارکنان شرکت خواهد شد. این مؤلفه را به اختصار با حرف E می شناسیم.
- توان مالی: که با حرف P شناخته می شود حدود 22 درصد امتیازات در زمان دریافت رتبه خدماتی را شامل می شود. این مهم شامل توانایی شرکت در انجام تعهدات مالی و خرید تجهیزات ویژه کار است.
- مالکیت: نشان اختصاری این مؤلفه O است و حدود 15.5 درصد امتیازات را برای کسب رتبه خدماتی به خود اختصاص می دهد. این امتیاز وضعیت دفتر محل کار شرکت (ملکی، استیجاری و یا واگذاری) را نشان می دهد.
- اشتغال خاص: این مهم با حرف اختصاری S قابل تشخیص است و حدود 12.5 درصد امتیازها را در اختیار دارد.
برای به دست آوردن امتیاز یک شرکت، این چهار مؤلفه با یکدیگر جمع می شوند. پس از آن رتبه شرکت مشخص شده و مدیران می توانند برای دریافت گواهینامه اقدام کنند.
عوامل مهم در کسب رتبه شرکت ها
دریافت گواهینامه تایید صلاحیت شرکت های خدماتی منوط بر رتبه بندی مناسب شرکت است. برای دریافت بهترین رتبه، عوامل زیر را در نظر داشته و برای ارتقاء آنها تلاش کنید.
- آموزش حرفه ای تخصصی (1000 امتیاز معادل 10 درصد)
- تجربه یا همان سابقه کار شرکت (3000 امتیاز معادل 30 درصد)
- تحصیلات به ترتیب زیر دیپلم (200 امتیاز)، دیپلم (500 امتیاز)، فوق دیپلم (700 امتیاز)، لیسانس و بالاتر (1000 امتیاز) به یاد داشته باشید که ضریب این امتیاز برای مدیران بیشتر از کارکنان مجموعه است.
- توان مالی جاری (1500 امتیاز معادل 15 درصد)
- امکانات و تجهیزات ویژه کار (700 امتیاز معادل 7 درصد)
- مالکیت (1550 امتیاز معادل 15.5 درصد)
- اشتغال خاص (1250 امتیاز معادل 12.5درصد)
- اجرای به موقع طرح طبقه بندی (20 امتیاز)
- ارسال به موقع نسخ قرارداد پیمانکاری (10 امتیاز)
- اجرای صحیح قانون کار و مقررات تبعی (20 امتیاز)
- آموزش های حرفه ای تخصصی و مکمل (20 امتیاز)