ایزو

ایزو 9001 و دلایل دریافت آن

ایزو 9001

ایزو 9001 و روش های اصولی که به شما پیشنهاد می دهد، مسیر فوق العاده پیش روی شما خواهد گذاشت تا به مشتریان خود ثابت کنید که به نقاط درد آنها اهمیت داده و متعهدانه کار خود را پیش می برید. در حالی که اخذ این گواهی برای بسیاری از سازمان ها یک ضرورت نیست، اما در عین حال داشتن گواهینامه ISO 9001 گواه این است که کسب و کار شما در مدیریت کیفیت از استانداردها و الزامات خاصی پیروی می کند. برای دریافت این گواهی می تواند با کارشناسان اکسین سبز اسپادان در تماس باسید تا بسته به موقعیت کنونی شرکت، در بازه های زمانی کوتاه، این گواهی را به دست آورید.

اهمیت دریافت ایزو 9001 برای سازمان ها

ایزو 9001، مجموعه استانداردهایی است که ثابت می کند شما یک سیستم مدیریت کیفیت (QMS) را در سازمان خود پیاده کرده اید. در این وضعیت شما اصول هفتگانه سیستم مدیریت کیفیت را در نظر داشته و با روندی درست، رضایت مشتریان خود را به دست می آورید.

بهبود مستمر جریان کار، به مشتریان شما اطمینان می دهد که با دریافت محصولات/خدماتی که نیاز آنها را برآورده می کند، سود مناسبی را به دست می آورند. همچنین با تکیه بر استانداردهای این گواهی، در داخل سازمان نیز به موفقیت های چشمگیری دست پیدا می کنید. پرسنل شما در سازمان از افزایش رضایت شغلی، بهبود روحیه و بهبود نتایج عملیاتی (کاهش ضایعات و افزایش کارایی) سود خواهند برد.

چه کسانی به ISO 9001 نیاز دارند؟

استانداردهای ایزو 9001 برای هر سازمانی صرف نظر از اندازه یا صنعت اعمال می شود. طبق آمار به دست آمده، بیش از یک میلیون سازمان در 160 کشور مختلف، الزامات استاندارد ISO 9001 را برای سیستم های مدیریت کیفیت خود اعمال کرده اند.

سازمان ها در هر نوع و اندازه متوجه می شوند که استفاده از استاندارد ISO 9001 به آنها کمک می کند تا:

  • سازماندهی فرایندها را در نظر بگیرند
  • به سطح مورد نظر در بهبود شغلی دست پیدا کنند
  • مراحل رشد خود را تداوم بخشند

امروزه، تمام سازمان هایی که از ISO 9001 استفاده می کنند تشویق می شوند تا در اسرع وقت به ISO 9001:2015 منتقل شوند. این نسخه آخرین نسخه گواهی ایزو 9001 است و تغییرات لازم را در خود دارد.

مراحل اجرای ایزو 9001

  1. آماده سازی مقدمات

در این مرحله باید دامنه کار، مراجع مورد نیاز، اصطلاحات و تعاریف ضروری را برای خود مشخص کنید. برای یکپارچه بودن روند اجرای ایزو 9001، معمول است که سازمان ها یک نفر را برای بررسی های لازم در نظر بگیرند.

  1. زمینه سازی در سازمان

در مرحله بعدی، پرسنل سازمان رد جریان روند کار قرار داده و همکاری آنها را خواستار باشید.

  1. برنامه ریزی برای QMS

این بخش از کار باید صرف تعیین الزامات، مشخص کردن میزان کار با ریسک ها و فرصت ها و همچنین تعیین مواردی باشد که برای تعیین اهداف کیفی مطابق با خط مشی کیفیت شما، ضروری هستند.

  1. رهبری و تعهد

این مرحله می تواند با بررسی های لازم برای پیدا کردن نقاط متفاوت در عملکرد شما با استانداردهای ایزو 9001 شروع شود. پس از آن، با ترویج تمرکز بر رضایت مشتری در سراسر سازمان، توسعه و پایبندی به یک خط مشی کیفیت که جهت و همسویی را تعیین می کند و تعیین مسئولیت ها و اختیارات در سراسر QMS، برای روشن ساختن اینکه چه کسی قدرت تصمیم گیری دارد و از هر عملکردی که در سیستم کار می کند چه انتظاری می رود، پیش بروید.

  1. پشتیبانی و مدیریت منابع

این مرحله شامل شناسایی منابع شما و مستند سازی های ضروری است که در روند بهبود کار حتما مورد توجه قرار خواهند گرفت.

  1. برنامه ریزی و کنترل عملیاتی

این مرحله تنها بخشی از استاندارد است که در آن یک شرکت می تواند قسمت هایی از الزامات را حذف کند. برنامه ریزی و کنترل عملیاتی کار، در وهله اول وظیفه مدیریت و بعد تمامی پرسنل سازمان است. در این وضعیت است که می توان روی اهداف کلیدی تاکید کرده و حاشیه ها را کنار زد.

  1. ارزیابی عملکرد

لازم است که مدیر پروژه، قبل از حضور ممیز، ارزیابی ها و بررسی های لازم را انجام دهد تا سازمان طبق استانداردهای ایزو 9001 پیش رفته و مواردی از چشم افراد دور نمانند.

  1. اقدامات بهبود

در نهایت این اقدامات باید به صورت مستمر ادامه پیدا کنند تا بخشی از فرهنگ کاری شما باشند. تنها در این وضعیت است که می توانید اطمینان داشته باشید مسیر درستی را در پیش رو دارید.

یک نکته مهم در مورد اجرای ایزو 9001

بزرگترین مشکل در اجرای الزامات استاندارد این است که اطمینان حاصل شود مجموعه حاصل از سیاست ها، رویه ها، فرایندها و سوابق، نیازهای شرکت و مشتریان آن را برآورده می کند. در حالی که امکان بهبود سیستم را نیز فراهم کرده است. بهبود سیستم یکی از دلایل اصلی پیاده سازی QMS است، زیرا در بلند مدت به نفع شرکت خواهد بود. به دلیل اهمیت این موضوع، لازم است که مراحل اجرا و دریافت گواهینامه ایزو 9001 را زیر نظر کارشناسانی انجام دهید که در این امر تبحر دارند.

مشاوران اکسین سبز اسپادان با در اختیار داشتن تجربه و دانش کافی در این زمینه، کنار شما هستند تا بتوانید استانداردهای ایزو 9001 را در سازمان خود نهادینه کرده و در زمان دریافت این گواهی دچار مشکل نشوید.

سؤالات متداول

 

+ ISO 9001:2015 (نسخه فعلی) چیست؟

ISO 9001:2015 نسخه فعلی استاندارد ISO 9001 است که الزاماتی را که یک سازمان باید در سیستم کیفیت خود برای صدور گواهینامه ISO 9001:2015 حفظ کند، تشریح می کند. این گواهی نسخه به روز شده ایزو 9001 است.

+ دریافت گواهی ایزو 9001 چه مزیتی دارد؟

دریافت این سند به شرکت ها این امکان را می دهد که سیستم QMS را سازماندهی کنید. مشتریان، مدیریت و کارمندان خود را راضی نگه داشته و به طور مداوم فرایندهای خود را بهبود بخشید. این موارد در نهایت صرفه جویی در هزینه ها را به همراه خواهد داشت.

+ آیا می توان گواهی ایزو 9001 را به صورت فوری دریافت کرد؟

ارائه گواهی ایزو فوری یکی از خدمات اکسین سبز اسپادان است. برای دریافت این گواهی با کارشناسان ما رد تماس باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *