گواهی صلاحیت کار را با نام «مجوز اداره کار» نیز می شناسیم. این گواهی باید از طرف اداره کار مرکز استان ها دریافت شود. این ادارات زیر مجموعه وزارت تعاون، کار و امور اجتماعی هستند و مکلف شده اند تا صحت فعالیت قانونی شرکت های خدماتی را تأیید کنند. با دریافت تأییدات لازم از طرف بازرسان این ادارات می توانیم گواهی را به مدت 2 سال در اختیار داشته باشیم. اجازه دهید این مهم را در ادامه متن بیشتر بررسی نماییم.
ضرورت دریافت گواهی صلاحیت کار
بر هیچ شرکت خدماتی پوشیده نیست که بدون دریافت گواهی، تا چه حد می تواند از بازار کار عقب مانده و وجاهت قانونی کار خود را از دست بدهد. پس برای درگیر نشدن با این ورطه مهم است که تمامی دوره های مربوط به اخذ گواهی را پشت سر بگذاریم و با کسب رتبه مناسب با فعالیت خود، مسیر پیشرفت را طی کنیم.
از آنجایی که دریافت گواهی صلاحیت کار برای تمامی شرکت های خدماتی مهم است تا بتوانند در مناقصات مختلف شرکت کرده و سوددهی سازمان خود را بالا ببرند، مشاوران اکسین سبز اسپادان شرایطی را فراهم کرده اند تا کارفرمایان بتوانند در آسودگی خاطر دوره های تخصصی خود را پشت سر گذاشته و روند دریافت گواهینامه صلاحیت کار را شروع کنند.
به یاد داشته باشید که ضرورت دریافت گواهینامه صلاحیت کار، در متن قانون نیز به صراحت آماده است. مطابق با مصوبه شماره 38326/ت 27515 در تاریخ 05/09/1381 و مصوبه شماره 84515/ت 34613 در تاریخ 15/12/1384 هیئت محترم وزیران، تمامی شرکت های خدماتی باید برای اخذ گواهی اقدام کنند تا بتوانند در مناقصات مربوطه شرکت نمایند.
کدام شرکت ها به این گواهی نیاز دارند؟
بنا بر اعلام وزارت تعاون، کار و امور اجتماعی تمامی شرکت های خدماتی که در دسته بندی زیر قرار بگیرند، باید برای دریافت گواهی صلاحیت کار اقدام نمایند. بدون داشتن این سند، شرکت قادر نخواهند بود تا در مناقصات مختلف شرکت کرده و زمینه فعالیت خود را گسترش دهند.
شرکت های معرفی شده برای دریافت گواهی که در مجموعه سه دسته اصلی شرکت های خدماتی، پشتیبانی، فنی مهندسی را شامل می شوند، عبارتند از:
- تمامی شرکت های پیمانکاری
- تمامی شرکت های حمل و نقل
- تمامی شرکت های فعال در زمینه تعمیر و نگهداری ساختمان
- شرکت های فعال در زمینه نگهداری و تعمیر ماشین آلات
- شرکت های فعال در زمینه خدمات عمومی (مانند: نگهبانی، نامه رسانی، پیشخدمتی، تلفنچی، آبدارچی)
- شرکت های فعال در زمینه صنعت چاپ و نشر
- شرکت های مربوط به حفظ و نگهداری فضای سبز
- شرکت های فعال در امور رستوران و آشپزخانه
- شرکت های فعال در زمینه بهره برداری و تأسیسات
به یاد داشته باشید که تمامی شرکت های نام برده باید برای شرکت در مناقصات مختلف رتبه یا گرید مناسب خود را از طرف اداره کار استان به دست آورده باشند. برای دریافت این رتبه و کسب اطلاعات بیشتر در مورد دریافت گواهی صلاحیت کار، با کارشناسان اکسین سبز اسپادان در تماس باشید.
مراحل دریافت این گواهی
روند دریافت گواهی صلاحیت کار، سخت و پیچیده نیست اما نیازمند دقت و صرف زمان لازم است. برای این کار ابتدا باید پیش نیازهای مربوطه را در نظر داشته باشیم. یکی از این موارد، شرکت رد دوره 36 ساعته و دوره های تخصصی ارائه شده توسط سازمان های ذی ربط است.
پس از این مهم، باید تمامی اعضای شرکت احراز هویت شوند. این افراد شامل تمامی کسانی می شود که در لیست بیمه شرکت حضور دارند. قدم بعدی برای تکمیل روند دریافت این گواهی، تهیه مدارک و مستندات لازم جهت ارائه به انجمن خدماتی استان است.
مدارک تهیه شده باید در سامانه معرفی شده بارگذاری شوند تا پرونده شما در حالت فعال قرار گرفته و به دست بازرسان انجمن برسد. پس از بازرسی موارد خواسته شده، تأییدات لازم برای دریافت گواهی را به دست خواهید آورد. چنان چه مدارک خواسته شده با فعالیت شما هماهنگ نباشد یا پرونده دچار نقص باشد، تأییدات بازرس را دریافت نخواهید کرد. برای اینکه دچار موانعی از این دست نشوید، بهتر است از تجربه و دانش مشاوران اکسین سبز اسپادان استفاده کنید.
لازم به ذکر است که پس از دریافت تأییدات بازرسی انجمن، در مرحله ای دیگر نیازمند همکاری با بازرسان اداره کار هستید. در صورت دریافت تأیید این بازرسان، پرونده شما به کمیته تأیید صلاحیت کار ارجاع داده می شود تا در مورد رد یا تأیید پرونده نتیجه گیری لازم انجام شود.
مدارک مورد نیاز برای دریافت گواهی صلاحیت کار
اشاره کردیم که یکی از مراحل دریافت گواهی صلاحیت کار، تنظیم و جمع آوری مدارک لازم برای این کار است. مطابق با بخشنامه ها و آیین نامه صادر شده، مدارک لازم برای اخذ گواهی صلاحیت کار، به این شرح است:
- درج اطلاعات کامل شرکت در سربرگ (این اطلاعات شامل نام شرکت، نوع فعالیت، شماره ثبت، شناسه ملی، وضعیت سهام، کد اقتصادی و مدارک تحصیلی مدیر عامل است)
- اساسنامه شرکت
- روزنامه تأسیس شرکت و آخرین تغییرات اعمال شده
- اسناد مربوطه به اظهارنامه مالیاتی
- گواهینامه مربوط به آموزش 18 ساعته مدیران
- تأییدیه لازم برای طرح طبقه بندی مشاغل
- اظهارنامه ثبت شرکت ها
- اجاره نامه یا سند مالکیت (ملک باید واحد تجاری یا اداری باشد) این مکان باید حداقل 20 متر مربع بوده و یک خط ثابت تلفن و یک کارمند داشته باشد
- آخرین قراردادها (در متن قرارداد باید موضوع، مبلغ، نام کارفرما، تاریخ شروع و پایان ذکر شده باشد)
- گواهی های عضویت و صلاحیت حضور در انجمن صنفی
- برگه قبلی گواهی صلاحیت اداره کار (برای تمدید گواهی)
سؤالات متداول
+ چه شرکت های موظف به دریافت گواهی هستند؟
تمامی شرکت های خدماتی که قصد حضور در مناقصات مختلف را دارند باید برای دریافت این گواهی اقدام کنند. در واقع همه شرکت های فنی و مهندسی، تعاونی ها، شرکت ها خدماتی و پشتیبانی ملزم به دریافت این گواهی هستند.
+ کدام مرجع گواهی صلاحیت کار را صادر می کند؟
این گواهی از طرف اداره کار مرکز استان که زیر مجموعه وزارت تعاون، کار و امور اجتماعی هستند، صادر می شود.
+ اعتبار گواهینامه صلاحیت کار چقدر است؟
این گواهی 2 سال اعتبار دارد و قابل تمدید است.
+ دریافت گواهی چقدر زمان نیاز دارد؟
مراحل اخذ این گواهی در 2 تا 3 ماه تمام خواهند شد.
+ گواهی چگونه دریافت می شود؟
ابتدا مدیران صاحب امضا در مجموعه باید دوره های تخصصی گواهی صلاحیت کار را سپری کنند. سپس با تهیه مدارک لازم و اخذ تأییدات بازرسان انجمن و اداره کار، موفق به دریافت گواهی خواهند شد.