ایزو

ایزو 9000 و اهمیت دریافت آن

ایزو 9000

ایزو 9000 (ISO 9000) به عنوان مجموعه ای از استانداردهای بین المللی گفته می شود که مورد مدیریت کیفیت و تضمین کیفیت یک محصول یا خدمات صحبت می کنند. مجموعه ایزو 9000 مختص هیچ صنعتی نیستند و می توانند برای سازمان ها با هر اندازه ای اعمال شوند. مشاوران اکسین سبز اسپادان برای دریافت هر کدام از ایزوهای 9000 شما را یاری خواهند کرد. برای درک بهتر و آشنایی بیشتر شما با این نوع استانداردها، در ادامه متن مباحث لازم را با هم مرور می کنیم.

اهمیت دریافت ایزو 9000

دریافت این سری از استانداردها به شرکت کمک می کند تا عناصر سیستم کیفیت مورد نیاز خود را برای حفظ یک سیستم کیفیت کارآمد، مستندسازی کنند. ایزو 9000 می تواند به یک شرکت کمک کند تا مشتریان خود را راضی نگه داشته، الزامات نظارتی را برآورده کند و به بهبود مستمر روند کاری خود، دست یابد. این سیستم مدیریتی باید به عنوان اولین گام یا سطح پایه یک سیستم کیفیت در نظر گرفته شود.

توجه داشته باشید که ایزو 9000، یک سری یا خانواده استانداردهای مدیریت کیفیت است، در حالی که برای مثال ISO 9001 یک استاندارد درون این خانواده است. این استاندارد اصول و واژگان سیستم های مدیریت کیفیت (QMS) را بیان می کند.

منظور از QMP هفت اصل اصلی در مدیریت کیفیت است. این اصول هفتگانه را این گونه در نظر می گیریم.

  1. تمرکز بر مشتری
  2. رهبری
  3. مشارکت افراد
  4. رویکرد فرایند محور
  5. بهبود روند کار
  6. تصمیم گیری بر اساس شواهد
  7. مدیریت روابط پرسنل

سری استانداردهای ISO 9000

خانواده ISO 9000 شامل این استانداردها است:

  • ISO 9001:2015
  • ISO 9000:2015
  • ISO 9004:2018: راهنمایی برای دستیابی به موفقیت پایدار (بهبود مستمر)
  • ISO 19011:2018: دستورالعمل هایی برای سیستم های مدیریت حسابرسی

دلایل مهم بازنگری ایزو 9000

بازنگری استانداردهای ایزو 9000 بنا بر پنج هدف اصلی انجام می شود.

  1. نیازهای ذی نفعان را برآورده کند
  2. برای همه سازمان ها قابل استفاده باشد
  3. همه بخش های سازمان را پوشش بدهد
  4. در عمل ساده و در فهم برای همه واضح باشد
  5. سیستم مدیریت سازمان را به فرایندهای تجاری به روز متصل کند

اصول مدیریت کیفیت ISO 9000

  • تمرکز بر رضایت مشتری
  • درک فعلی و آینده نیازهای مشتریان
  • همسو کردن اهداف سازمانی با نیازها و انتظارات مشتری
  • برآوردن نیازهای مشتری
  • اندازه گیری رضایت مشتری
  • مدیریت روابط با مشتری
  • تعیین اهدافی فراتر از انتظار مشتری
  • رهبری درست سازمان
  • ایجاد چشم انداز و جهت مناسب برای آینده سازمان
  • تعیین اهداف چالش برانگیز
  • ایجاد اعتماد درون گروهی
  • تجهیز و توانمندسازی کارکنان
  • رسمیت بخشیدن به مشارکت کارکنان
  • درک بهتر توانایی افراد ارزش گذاری درست
  • ارزیابی عملکرد فردی پرسنل
  • یادگیری و اشتراک دانش بین اعضا
  • بحث آزاد در مورد مشکلات و محدودیت ها
  • مدیریت فعالیت ها را به عنوان یک فرایند
  • بهبود عملکرد و قابلیت های سازمانی
  • تصمیم گیری مبتنی بر شواهد
  • تعادل تجزیه و تحلیل داده ها با تجربه عملی

مزایای پیاده سازی ایزو 9000 برای سازمان ها

پذیرش استانداردهای ISO کاملا داوطلبانه است. اخذ گواهینامه می تواند کاری زمان بر و پرهزینه باشد. با این وجود، رعایت استانداردهای ISO مزایای زیادی دارد. از جمله افزایش اعتماد مصرف کنندگان و ذی نفعان، داشتن مزیت رقابتی، و سهولت بیشتر در اجرای مقررات دستوری دولت در هر حوزه قضایی که شرکت در آن فعالیت می کند.

برای مثال، شرکت تورو (Toro Company)، بخشی در وب سایت خود دارد که با توجه به اصول گواهینامه ISO 9001 طراحی شده و شیوه های مدیریتی که برای تولید محصولات تجاری و سیستم های آبیاری خود استفاده می کند، را توضیح می دهد. این شرکت یکی از هزاران نمونه ایست که در سراسر جهان از گواهینامه استانداردهای ISO 9000 استفاده می کند.

روند پیاده سازی ایزو 9000 در یک سازمان

به یاد داشته باشید که برای دریافت ایزو 9000 باید روند مشخصی را در پیش گرفت. مدت زمان لازم برای پیاده سازی اصول این گواهی، حدود 3 تا 12 ماه است که بسته به نوع فعالیت و روند پیشروی سازمان، متفاوت خواهد بود. پس از طی این مسیر، ممیزی های لازم در شرکت انجام می شود تا ما بتوانیم تأییدات مورد نیاز را برای دریافت ایزو 9000 به دست آوریم.

تمام این مسیر را نمی توان به تنهایی طی کرد. به همین خاطر اکثر شرکت ها با استفاده از تجربیات ارادی که این روند را طی کرده اند، پا به میدان می گذارند. در این مبحث، کارشناسان اکسین سبز اسپادان کنار شما خواهند بود تا بتوانید مراحل پیاده سازی و دریافت گواهینامه های ایزو را به خوبی پیش ببرید.

با این تفاسیر برای دریافت گواهینامه ایزو، باید مراحلی را در ابتدای کار طی کنیم تا در روند ممیزی، مشکلی برای سازمان ایجاد نشود. این مراحل عبارتند از:

  1. انتخاب فردی که ناظر بر روند پیاده سازی اصول ایزو باشد
  2. مشخص کردن روند کار برای پیاده سازی استانداردها
  3. شروع مراحل آموزش در سمینارهای عمومی مدیریت کیفیت برای آشنایی پرسنل
  4. شناسایی اهداف سازمان و مستندی سازی های لازم
  5. ممیزی داخلی که توسط فرد آشنا به این روند در درون سازمان انجام می شود
  6. ممیزی خارجی که توسط فردی خارج از سازمان برای تأیید روند پیاده سازی استانداردها انجام می شود.

در نهایت، پس از اخذ تأییدات ممیز خارجی، می توان روند دریافت ایزو 9000 را به پایان رساند. مرجع صادر کننده این گواهی CBهای معتبری هستند که فعالیت قانونی دارند.

کشورهای برتر برای دریافت ایزو 9000

برترین کشورهای برای دریافت گواهینامه ایزو از مجموعه 9000 به این شرح هستند:

  • آمریکا
  • بریتانیا
  • استرالیا
  • ژاپن
  • چین
  • آلمان
  • فرانسه
  • اسپانیا
  • ایتالیا
  • هند

توجه داشته باشید که اعتبار گواهی ایزو، به اعتبار و قانونی بودن فعالیت CB مورد نظر وابسته است. مهم است برای صرف هزینه و زمان خود ارزش قائل بوده و دریافت گواهینامه ایزو 9000 یا هر نوع دیگر از این استانداردها را با روند درست آغاز کنید. برای انجام این کار، کارشناسان اکسین سبز اسپادان در کنار شما هستند تا در بازه های زمانی کوتاه، گواهینامه مورد نظر خود را دریافت کنید.

سؤالات متداول در مورد ایزو 9000

 

+ الزامات ایزو 9000 چیست؟

الزامات ISO 9000 به اصول مدیریت کیفیت در هر سازمانی می پردازد. این الزامات با جزئیات استانداردهایی را که باید در طول فرایند برنامه ریزی، تولید و ارائه محصول یا خدمات رعایت شوند، مشخص می کنند.

+ تفاوت بین ایزو 9000 و ایزو 9001 چیست؟

این عناوین اغلب به جای هم استفاده می شوند اما ISO 9001 بخشی از ISO 9000 است و شامل اقدامات اولیه برای رسیدن به انطباق با ایزو 9000 می شود.

+ هزینه دریافت ایزو 9000 چقدر است؟

بسته به این برای اخذ ایزو فوری اقدام می کنید یا خیر، هزینه این کار می تواند متفاوت باشد. البته هزینه ها بستگی به اندازه و پیچیدگی سازمان و میزان استفاده قبلی از سیستم مدیریت کیفیت دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *